Hakkımızda
Servisler
Hizmetler
Nerex Servisi Olun

Motor ve Aktarma

Petrol bazlı yakıtı yakarak, enerjiye ve aktarma elemanları aracılığı ile de güce dönüştüren ve bri arabanın kalbi olan parçadır. Günümüzde genel olarak benzin veya dizel kullanılan içten yanmalı motorlar araçlarda kullanılsa da, yavaş yavaş elektrik veya diğer alternatif enerji kaynaklarının kullanıldığı motorlar da araçlarda yer almaya başlamıştır.

Motorda elde edilen gücün tekerleklere aktarılabilmesi ve daha verimli bir şekilde kullanılabilmesi için, aktarma elemanları bir arada kullanılmaktadır. Aktarma elemanları sırasıyla, debriyaj, şanzıman, diferansiyel ve akslardan oluşmaktadır.

Sıkça Sorulan Sorular

Motor kontrol lambası neden yanar?
Yeni nesil araçlar kendi kendini denetleyen elektronik sistemler ile donatılmıştır. Bu sistemler araçtaki emisyon kontrol sistemlerini sürekli olarak izler. Bu da, aracınızdaki sensörlerin gevşek bir yakıt kapağından tıkalı bir konvertöre kadar her şeyi algılayabileceği anlamına gelmektedir. Yanan motor kontrol lambası, aracınızı mümkün olan en kısa sürede kontrol ettirmeniz gerektiği anlamına gelir; yanıp sönen bir kontrol motoru Işığı, ciddi motor veya emisyon sisteminde hasar meydana gelmeden önce sürücünün aracı derhal park etmesi ve kapatması gerektiği anlamına gelir.
Kontak çevrildiğinde veya başlama komutu verildiğinde, eğer hiçbir tepki gözlemlenmiyorsa, muhtemelen aracın akü veya marş motoru ile ilgili bir problem olabilir. Marş motoru çalışıyor fakat araç çalışmıyorsa, ateşleme veya yakıt sistemi ile ilgili bir problem var demektedir.
Motor ısısını istenilen seviyede tutmak için sıvı bazlı bir soğutma sistemi bulunmaktadır. Eğer aracın motoru aşırı ısındıysa bunun nedeni; soğutma sıvısının azalması, soğutma fanının bozulması, hararet göstergesinin bozulması veya motor ısı sensörünün bozulması olabilir.
Gıcırtı sesi gaza bastığınızda değil de, motor rölantideyken geliyorsa, bu muhtemelen motor kayışlarının gevşediği veya bu kayışların bağlı olduğu gergi elemanlarından birinde sorun olduğu anlamına gelebilir.
Motordaki hava kaçaklarından, silindir aşınmasına kadar birçok sebebi olabilir. Aracınız kendi kendine stop ediyorsa mutlaka servisinize götürerek gözden geçirilmesini sağlamalısınız.
Motor suyunun eksilmesi sızdırma veya buharlaşma ile olabilir. Eğer soğutma sisteminde bir kaçak veya sızıntı varsa soğutma suyu eksilir. Bu kaçaklar çoğu zaman gözle tespit edilebilir. Eğer soğutma sisteminde bir kaçak yoksa silindir kapak contasında sızdırmaya bağlı buharlaşma olabilir. Her iki durumda da, en kısa sürede aracınızı servise götürmeniz önerilmektedir. Motor suyu eksildiğinde, araç yeterli soğutmayı yapamaz ve aracınızın motoru aşırı ısınabilir. İstenilen çalışma sıcaklığının geçilmesi, motor yağınız başta olmak üzere, aracınızda ki birçok aksama zarar verebilecektir.
Aracınızın turbo aksamında kaçak veya kopma olabilir.
Piston segmanlarında, sübap keçelerinde veya diğer motor parçalarında aşınma olduğunda, ve motor yağı silindirlerin içerisine sızarak yanmaya başladığında egzoz gazı mavi renkli görünür. Böyle bir durumda motor yağı azalmaya başlar ve çalışma ısısı yükselir. Eğer yağ eklemesi veya motorda gerekli onarım yapılmazsa, krank mili, karter ve hatta motor bloğuna zarar verebilecek büyük çaplı arızalar meydana gelebilir.
Bunun nedeni kirli veya tıkalı bir yakıt enjektörü olabilir, enjektörlerin temizlenmesi veya değişimi sorunu giderecektir.
Vites kumanda aksamında bulunan sensörlerin arızalanmasından kaynaklanıyor olabilir. Bunun yanında şanzıman parçalarında aşınma meydana gelmiş olabilir. Bu gibi bir durumda aracınıza servise götürerek şanzıman sistemini kontrol ettirmelisiniz.
Debriyaj sistemi mekanik bir sistemdir ve kavramayı debriyaj balatası aracılığı ile sürtünme gerçekleştirerek yapar. Debriyaj balatasının bitmesi durumunda debriyajdan ses geliyor olabilir. Debriyaj balatasının değiştirilmesi sorunu çözecektir.
Debriyaj silindiri veya debriyaj yayında probleme işaret ediyor olabilir. Bu parçaların değiştirilmesi gerekiyor olabilir.
Bu problemin en olası nedeni Hidrolik sistem içerisindeki yağın azalması basıncın düşürülmesine ve vites değişimi sırasında aracın sorun yaşamasına neden olacaktır. Bu nedenle de hidrolik seviyesinin düzenli olarak kontrol edilmesi gereklidir.
Şanzıman içerisinde hareketli dişliler bulunmaktadır ve bu dişliler zaman içerisinde aşınır. Dişliler arasında boşluk oluştuğunda, bir uğultu sesi yapar. Dişli değişimi veya şanzıman değişimi problemi çözecektir.
Şanzıman yağı eksildiğinde hareketli parçaların sürtünme katsayısı artar. Bu da şanzıman içinde daha fazla ısı oluşturur. Şanzıman yağı aşırı ısındığında bazı araçların gösterge panelinde şanzıman uyarı ışığı yanar. Şanzıman yağı normalde açık kırmızı bir renktir. Koyu kahverengi bir renge dönüşmüşse şanzıman yağını kontrol etmelisiniz. Şanzıman yağ çubuğunu çekerek, şanzıman yağ seviyesini kolayca kontrol edebilirsiniz. Yağ çubuğunun konumu için araç kullanım el kitabına bakınız. Sıvı seviyesi düşükse ekleme yapmanız gerekir. Tamir edilmeyen kaçaklar, şanzıman yağının tekrar eksilmesine neden olur.
Şanzıman sisteminde bir kaçak meydana gelirse şanzıman yağının eksilmesine neden olur. Düşük sıvı seviyelerinde aracı sürmeye devam ederseniz, şanzımana kalıcı olarak hasar verebilirsiniz. Hasar miktarına bağlı olarak masraflı onarımlara, parça değişimlerine veya şanzımanın komple revizyonuna neden olabilirsiniz.
Şanzıman yağı eksilmiş olabilir, bu yağ tüm üniteyi soğuk tutar, bu da sistemin aşırı ısınmasını önler. Vites kutusundan tatlımsı veya ekşimsi bir yanık kokusu geliyorsa şanzıman yağ seviyesini kontrol etmeniz gerekmektedir. Tüm bunların yanında debriyajın aşırı kullanıldığı durumlarda, örneğin çok eğimli yollarda, birçok kez dur kalk yapıldığında, debriyaj balatasından da yanık kokusu gelebilir.
Debriyaj bilyasında bir problem olabilir, aracınızı servise götürerek debriyaj bilyasını kontrol ettirmeniz önerilir.