Hakkımızda
Servisler
Hizmetler
Nerex Servisi Olun

Lastik ve Balans

Lastik dışarıdan basit gibi görünsede otomobillerin çok önemli bir bileşenidir. Kauçuk, kord bezi, çelik ve diğer birçok malzemeden imal edilen lastikler, jantlara geçirilerek araç için önemli bir çok görevi yerine getirirler. Bu görevler, araçtaki yükü taşımak, direksiyon ile iletilen komutları yola aktarmak, motor ve aktarma organlarından gelen gücü yola aktarmak, aracın yavaşlamasını ve durmasını sağlamak, ve zemin yüzeyleri ile olan etkileşimden doğan sarsıntı ve sesleri absorbe etmek olarak özetlenebilir. Araç lastiklerinin de bir kullanım ömrü olduğu unutulmamalı, düzenli olarak lastiklerin durumu kontrol edilerek, olası eskime ve hatalar giderilmelidir.

Tekerlekler, lastik, jant, jant kapakları, bijonlar, vb. parçalardan oluşmakta, ve tüm bu parçaların farklı ağırlıkları sebebiyle, tekerlerin ağırlıkları her noktada homojen olmamaktadır. Lastikler hızlı döndüklerinde bu dengesiz ağırlık dağılımı direksiyonda titreme, fren esnasında titreme vb birçok problem yaratabilir. Bu yüzden lastikler jantlanırken ve periyodik olarak tekerlerinize balans ayarı yaptırarak, lastiklerinizi ve diğer aşınma parçalarınızı daha uzun süre sağlıklı bir şekilde kullanabilirsiniz.

Sıkça Sorulan Sorular

Çelik jant plastik jant’tan daha mı iyidir?
Plastik jant olarak görünen parça, aslında jant kapağıdır. Diğer yanlış bilinen bir terminoloji, çelik jant konusudur. Tüm araçlarda bulunan jantlar aslında çelik janttır. Fakat halk arasında bilinen çelik jant, yani parlak renkli ve genellikle kollu olan jantlar alüminyum alaşımlı çelik janttır. Yani aslında halk arasında çelik jant olarak bilinen şey aslında alüminyum janttır. Alüminyum çeliğe göre daha hafif bir malzeme olduğu için, alaşım jantlar, çelik jantlara göre yaklaşık %25 daha hafiftir. Ortalama bir jant’ın 50kg olduğu düşünüldüğünde, 4 jantın alaşım olması durumunda, yaklaşık 50-60kg yükten tasarruf edilecektir, bu da daha az yakıt sarfiyatı demektir.
Dışarıdan bir cismin, lastiği delerek hava kaybına neden olması en çok karşılaşılan sebeptir. Bu cisimler, çivi, cam veya metal parçaları olabilir. Diğer bir neden, darbe hasarı sonucunda lastiğin yırtılmasıdır.
Yeni nesil araçlarda, lastik dönüş hızına göre, lastik havalarının eşit olup olmadığını kontrol eden sensörler bulunmaktadır. Lastiklerden biri veya birkaçının havası azaldığında, bu lastiğin dönüş hızı diğer lastiklerden farklı olur, ve bunu algılayan sensörler lastik uyarı ışığını yakar. Lastik havalarını tekrar normal seviyede eşitledikten sonra, basınç sensörlerini sıfırlayarak, ilgili gösterge ışığını söndürebilirsiniz.
Her üreticinin normal ve ağır yüklü koşullar için, ön görmüş olduğu standart lastik ebatları ve bu ebatlarda lastikler için uygulanacak optimum basınç değerleri aracınızın kullanma kılavuzunda, kapı içlerinde veya bagaj kapağı altında yazılıdır.
Lastik ömrü kullanım sıklığı ve zamana bağlı olarak değişkenlik göstermektedir. Çok az kullanılan lastikler bile, bir süre sonra sertleşerek, tutunma özelliğini kaybedebilecektir. Lastik markasına göre değişmekle birlikte, bir lastiğin ömrü ortalama ömrü 5 yıl ve 75.000km.’dir. Tüm lastiklerin üretim yılı lastiklerin dış yanaklarında bulunmak zorundadır. İstediğiniz zaman lastik diş derinliği kontrol edilerek, kalan ömürleri hakkında gerçekçi fikir sahibi olunabilir.
Lastik ömrünü uzatmak için yapılan bir uygulamadır. Yavaşlama ve durma esnasında ön lastikler daha fazla aşınırlar. Yine günümüzde birçok araba önden çekişlidir ve bu da ön lastiklerin arka lastiklere göre daha hızlı aşınmasına neden olur. Bu yüzden yılda bir defa, ön lastikler ve arka lastiklerin yerleri değiştirilerek, tüm lastik setinin ömrü uzatılabilmektedir.
Olası lastik patlamalarına karşı aracınızda bulunduracağınız stepnenin sağlıklı olduğunu ve önerilen basınç değerinde olduğundan emin olmalısınız. Modern araçların bazılarında mini stepne bulunmaktadır. Mini stepne ile 90km. hızı geçmemeli ve bu stepne ile 100km. den uzun mesafe kat edilmemelidir.
Lastik balans ayarından kaynaklanıyor olabilir. Aracınızı servise götürerek lastik balans ayarlarınızı kontrol ettirmelisiniz.